jag har ett problem med min G3a, har en 150hk på, men när jag kommer upp i ca 40knop så vobblar de o studsar som bara den, så jag inte vågar gasa mer, fins de någe man kan göra med båten så man kan använda all kraft som fins? kan bara köra lite mer än halvgas nu... tack så länge

Visningar: 488

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Vad har du för inställning på tilten? Låter som om den är upptiltad för mycket.

pinnen sitter i nerdersta hålet. funderar på om de kanske går att lösa med trimplan?

Då har jag inget förslag. Kanske kan det ha att göra med propellern?

okej. jag har inte än aning, har en ganska stor propeller på just nu, kanske ska pröva med den mindre jag har. men tack så möe:)

Vad är det för styranordning ! Har en teleglapp på min Danza och den börjar också vobbla vid ca 40 knop. Teleflex styrningen är i det fallet troligen för glapp för att man skall kunna kompensera/blansera med tillräcklig precision. Sätter jag en lätt person som barlast i framdelen av sittbrunnen så det blir mer våt yta på båten och därmed stabilare gång i vattnet. Då räcker båtens egen balans till att ta bort "vobblingen".

Peter Lindau sa:

Vad är det för styranordning ! Har en teleglapp på min Danza och den börjar också vobbla vid ca 40 knop. Teleflex styrningen är i det fallet troligen för glapp för att man skall kunna kompensera/blansera med tillräcklig precision. Sätter jag en lätt person som barlast i framdelen av sittbrunnen så det blir mer våt yta på båten och därmed stabilare gång i vattnet. Då räcker båtens egen balans till att ta bort "vobblingen".

okej. ja jag har teleflex, men jag tror dock inte att de är glapp, rattväxeln är ny, men själva vajern är ju gammal. men får prova med att lägga nåågon typ av vikt fram i båten då:) tack så möe

Tyvärr tror jag att teleflex alltid är lite glapp ny eller gammal. En hydraul styrning är nog att föredra om man vill åka i de högre farterna.

Hej Tobias! Grattis till båtvalet, G3-an är en riktig klassiker som är riktigt skoj att köra med när man fått ordning på grejorna. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter som G3-ägare. Några punkter är viktiga att ha i minnet när det gäller G3-an.
1. Den konstruerades i slutet av 50-talet för motorstyrka på c:a 50-60 hk.
2. Den är i första hand konstruerad för att dra vattenskidåkare och inte för högsta möjliga hastighet.
Att det sedan ligger i den mänskliga naturen att försöka åka så fort som möjligt oavsett farkost är en helt annan sak. 150 hk på en G3 kan dock vara livsfarligt och då menar jag allvar!!! Kan du hitta en motor på max 100 hk så vore det bra. Det finns flera G3-ägare i USA som gått vägen via stora motorer på upp emot 150 hk som tröttnat och återgått till motorer med mindre effekt. Om man ska åka fort med en G3 krävs det powertrim så att man kan trimma ut och få lagom boglyft, man åker i stort sett bara på några decimeter av botten framför akterspegeln. Jag rekommenderar CMC istället för original Mercury, då får man på köpet c:a 150 mm setback också. Toppfarten för min G3 med en 63 års Merc 1000 ligger på c:a 45 knop men då ligger det en hel del propellertester mm mm bakom och utan powertim vore det inte möjligt. Om jag ser rätt på fotona så har du en lånriggad motor, det innebär att du får högre tyngdpunkt som förstärker pendlingen när båten kopmmer i obalans. Jag noterar också i din konversation att du bytt styrväxel men inte styrkabeln, mitt råd är att du fortast möjligt byter kabeln också innan den går av!!!!!!!!!!det är inte ovanligt att de rostar av nämligen.
Du får gärna ta kontakt med mig om du vill få del av mina erfarenheter, jag kan också ge dig en del adresser till G3-ägare i USA
Hälsn. Åke Månsson
akem@telia.com

jag tackar för detta.:) då ä de nog läge att bytta den vajern nu, vore ju inge bra om den skulle gå av i 40knop. ja det stämmer, har en höjt aktern med en rostfri plåt.. de är roligt när man kan få tips av folk som kan detta:) så de tackar jag för.

Det glädjer mej mycket att se att sidan rullar på, och att vi kan hjäpas åt med att dela med oss
erarenheter och kunskap....

/Leif Löfberg

Svara på diskussionen

RSS

Glasfiberklassiker är en förening för alla som äger eller har intresse för äldre båtar tillverkade i Glasfiber under åren 1950-1980

Gamla Forumet

Är nu stängt...

Försäkring

Genom vårt samarbtet med Alandia kan vi nyttja Nostalgibåtsförsäkringen!
Det går att försäkra våra båtar från inköpet, under renoveringen och som färdig båt med eller utan motor!

Kontakta oss på info@glasfiberklassiker.se så ordnar vi med en offert på just din båt genom klubben!

Facebook

Gilla oss gärna på vår Facebook sida också :)www.facebook.com/Glasfiberklassiker

Forum

Lux Weekend - vem kan något om denna båt?

Startad av Martin Sundstedt. Senaste svar av Krister Järbrink 16 Nov. 3 Svar

Hej.Ny här på glasfiberklassiker efter att i slutet av sommaren snubblat över en fin Lux Weekend som jag inte kunde motstå. Båten är i bra skick men jag har svårt att finna information om den. Finns…Fortsätt

AQ200 drev sökes

Startad av Ingemar Jansson 2 Nov. 0 Svar

Hej,är ute och letar efter ett AQ200 drev som satt På AQ180 Volvos B36 Motor(v8)an. Det var nämligen en speciell utväxling i underhuset. Är det någon som har ett liggandes hör av er!Motorn är…Fortsätt

Båtrenoverare

Startad av Carl-Johan Tennethe 28 Okt. 0 Svar

Hej, jag vill lämna in min glasspar g3 till någon kunnig, nån som kan tipsa om en kunnig renoverade som kan ta sig an projektet? Helst i Småland men det är inget krav

Rutlister till Weedo GT vet någon om det finns

Startad av Per Westin. Senaste svar av Per Westin 4 Okt. 2 Svar

Rutlister var hittar man

© 2014   Created by Glasfiberklassiker.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor